Een zomerse zaterdag, twee weken geleden. Het vergt nog heel wat stuurmanskunst om in de stroom te komen.
Dan weer een stukje vooruit, dan weer achteruit. Een groot en traag lichaam van boten en bootjes, als magneten aan elkaar geklit. Als je bootje te licht was, zou het er zomaar tussenuit kunnen ploppen. Het effect van de ballenbak. Duwen, wachten, stukje terug. Van het water van het IJ is haast niks meer te zien. Achter ons is glasgerinkel. De boeg van een schip boort zich in de patrijspoort van ander schip. Duwen, wachten...
Tot we loskomen, en in een vertraagde film glijden van 6 km per uur. Het staat op de borden. Harder mag niet, kan niet. Tijd genoeg voor het maken van plaatjes.
De Götheborg, met links op de voorgrond een vissersbootje uit IJmuiden. |
Zoals van de Götheborg, een replica van een Zweedse Oost-Indiëvaarder uit de achttiende eeuw.
De Sedov. |
Of de Sedov uit 1921, gebouwd als de Duitse Magdalene Vinnen II, die met kolen en graan op Chili en Australië voer. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het schip als herstelbetaling overgedragen aan de Sovjet-Unie en krijgt het zijn huidige naam.
Wat een drukte en wat massa bootjes en mensen! Maar wel heel bijzonder om de grote schepen zo van de andere kant te zien. Leuk!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,